Jakie formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym należy uwzględnić? Jest tego całkiem sporo, dlatego warto poznać je wszystkie, aby niczego nie pominąć. Tylko wtedy będziemy mieć pewność bezpiecznego w 100% zakupu.

Nowe osiedla nieprzerwanie od kilku lat rosną jak grzyby po deszczu, jednak nadal sporo ludzi chętnie kupuje mieszkania z rynku wtórnego. Nie ma czemu się dziwić. Rynek wtórny nadal jest tańszy od rynku pierwotnego, a dodatkowo używane mieszkania posiadają wiele udogodnień. Ponadto osiedla, które powstały już kilka-kilkadziesiąt lat temu mają bardzo dobre połączenia komunikacyjne i zapewnioną pełną infrastrukturę. Jedyne, co może zniechęcać, to formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym. Jest dużo rzeczy do zrobienia, dużo dokumentów do sprawdzenia i przygotowania przed zakupem. Jednak znając dobrze wszystkie niezbędne formalności, nie trzeba się martwić o zakup.

Jakie są formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym?

Od czego powinniśmy zacząć? Na początek zajmijmy się formalnościami, jakie należy uwzględnić jeszcze przed zakupem mieszkania. W pierwszej kolejności należy ustalić aktualnego właściciela nieruchomości oraz sprawdzić stan prawny nieruchomości. W większości przypadków właścicielem jest sprzedający i to on posiada akt notarialny mieszkania oraz wypis z księgi wieczystej. Dla własnej pewności i potwierdzenia wszystkich uzyskanych od sprzedającego informacji, możemy sprawdzić elektroniczną księgę wieczystą. Obecnie wszystkie księgi wieczyste są dostępne online. Jest to spore udogodnienie. Dzięki temu uzyskamy wszystkie informacje na temat użytkowania, służebności, praw osobistych lub roszczeniowych, ewentualnych wszczętych postępowań komorniczych czy bankowych. Akt notarialny i wypis z księgi wieczystej są pierwszymi i najważniejszymi formalnościami związanymi z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym.

W następnej kolejności powinniśmy sprawdzić, kto jest zameldowany w lokalu. Czy nie ma „osób trzecich”, o których nie wspomniał sprzedający. Wykaz lokatorów zameldowanych w danym lokalu może uzyskać właściciel mieszkania w urzędzie miasta lub gminy.

Formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym to również zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami we wspólnocie mieszkaniowej oraz u dostawców wszelkich mediów (prąd, gaz, internet). Nikt nie chce mieć niemiłej niespodzianki i po wprowadzeniu otrzymać wysoki rachunek za prąd.

Formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym – zakup

Kolejne formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym dotyczą już czynności bezpośrednio związanych z kupnem mieszkania. Przed podpisaniem ostatecznej umowy kupna-sprzedaży mieszkania, warto podpisać umowę przedwstępną w formie aktu notarialnego. Jeśli jesteśmy zdecydowani na konkretne mieszkanie, to umowa przedwstępna zagwarantuje nam, że właściciel się nie rozmyśli i nie sprzeda mieszkania komuś innemu. W końcu nigdy nic nie wiadomo, a jeśli poświęciliśmy swój czas i znaleźliśmy to, co nas interesuje, to warto się zabezpieczyć.

formalnosci

Kolejnym krokiem jest ostateczna umowa kupna-sprzedaży mieszkania. Powinna ona zawierać wszelkie informacje na temat stanu technicznego mieszkania, wyposażenia, pomieszczeń przynależnych, jakie nabywa kupujący. Jeśli mieszkanie posiada piwnicę, komórkę lokatorska, ogródek, garaż czy dedykowane miejsce postojowe, to wszystko powinno być zawarte w umowie. Należy o wszystkim pamiętać i nie można niczego pominąć. W przeciwnym razie możemy mieć w przyszłości problemy. To samo tyczy się wyposażenia. To, co obecni mieszkańcy nam zostawiają z wyposażenia mieszkania musi być zapisane w umowie.

W przypadku kupowania mieszkania na kredyt są jeszcze dodatkowe formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym. Wtedy ostateczną umowę kupna-sprzedaży mieszkania podpisuje się dopiero po zawarciu umowy kredytowej. Wtedy należy złożyć w banku odpis aktu notarialnego oraz potwierdzenie złożenia wniosku o wpis hipoteki do księgi wieczystej.

Formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym – po zakupie

Po zakupie na etapie odbioru mieszkania powinniśmy spisać wspólnie z byłymi lokatorami protokół zdawczo-odbiorczy. Na nim zapisuje się między innymi stan liczników (woda, prąd, gaz) oraz ewentualne niezgodności z umową dotyczące stanu lokalu.

Na koniec najważniejsze formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym załatwiamy w urzędzie miasta lub gminy. Musimy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Mamy na to 14 dni od daty nabycia nieruchomości.

Z zakupem mieszkania na rynku wtórnym związanych jest wiele formalności. Nie wszyscy znają dokładnie prawo i nie maja pojęcia o wielu ważnych sprawach. Dlatego aby dokonać bezpiecznego zakupu tak ważne jest poznanie wszelkich formalności związanych z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym.

Dyskutując, szanujmy innych Użytkowników nawet jeżeli nie zgadzamy się z nimi. Prosimy uważnie redagować wpisy, po ich zapisaniu nie ma możliwości edycji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są symbolem *