Rok 2017 obfitował w podwyżki cenników ogłoszeniowych. Ledwie pośrednicy zdążyli się z tym pogodzić, a początek 2018 roku przynosi kolejne podwyżki – łącznie ceny idą w górę nawet o kilkaset procent. Jak odnajdą się w tym biura nieruchomości oraz indywidualni agenci? Czy taki wzrost cen jest do zaakceptowania?

Część serwisów, w których pośrednicy zamieszczają ogłoszenia kupna oraz wynajmu postanowiła jeszcze w poprzednim roku zaserwować nam podwyżki cenników swoich usług. Wśród nich znalazł się najpopularniejszy serwis w branży – Otodom. Zmiany mocno dotknęły zarówno małe, jak i duże biura nieruchomości, a jak się okazało, to nie koniec zmian. Otodom poszedł o krok dalej i 1 lutego 2018 wprowadził kolejne zmiany w cenniku – niekoniecznie na korzyść pośredników. W ich wyniku agencje za pakiet od 201-250 ogłoszeń zapłacą 1149 zł, co prawie czterokrotnie przewyższa kwotę, którą płaciły dotychczas.

Nowe ceny odzwierciedlają pozycję naszego serwisu na rynku, naszą skuteczność w pozyskiwaniu dla Państwa klientów oraz zaangażowanie w budowanie serwisu i marki Otodom. Konsekwentnie inwestujemy pozyskane środki, żeby biura współpracujące z nami miały jak największy zwrot z każdej złotówki ulokowanej w Otodom – tak serwis uzasadnia podwyżki cenników. Pytanie tylko, czy inwestycje w nowe technologie oraz szeroką promocję w mediach przełożą się wraz ze wzrostem cen na wzrost konwersji dla biur, a tym samym większą sprzedaż.

ceny ogloszen

Czy w wyniku tych zmian, z punktu widzenia biur nieruchomości dalsze inwestowanie w promocję w tym serwisie ma sens?

Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Trzeba po prostu przeliczyć zwrot z inwestycji – tak jak w przypadku każdego biznesu – i sprawdzić, czy będzie to dla nas opłacalne. Być może Otodom w dalszym ciągu będzie najlepszym rozwiązaniem, a może okaże się, że lepiej ulokować przeznaczony na promocję budżet w inne kanały reklamowe oraz inne portale ogłoszeniowe. Podwyżki cenników wzbudziły sporo emocji na rynku nieruchomości. Jednak po jakimś czasie emocje opadają, szum cichnie, a biznes toczy się dalej. Dlatego ważne jest, aby podejmować przemyślane decyzje. Część agencji prawdopodobnie przejdzie do konkurencyjnych serwisów, część nadal będzie promować swoje ogłoszenia w Otodom. Być może wyższe ceny przyczynią się do wzrostu zaangażowania w sprzedaż i jakość obsługi klienta, a tym samym wyselekcjonują tych najlepszych pośredników. Ponieważ obecnie bywa z tym naprawdę różnie –  mówi Tomasz Kolaszyński, twórca serwisu Homescanner.pl.

Czy podwyżki cenników ogłoszeniowych mogą mieć przełożenie na ostatecznego klienta, kupującego nieruchomość?

Oczywiście, podwyżki cenników zawsze mogą mieć odzwierciedlenie w tym, co płaci ostateczny odbiorca, mogą więc wpłynąć na wzrost prowizji. To, czy klient będzie chciał zapłacić więcej, w dużej mierze zależy od tego, co otrzyma w zamian, a więc w tym przypadku – od poziomu obsługi – dodaje Tomasz Kolaszyński.  

Przedstawiciele największych biur deklarują rezygnację z usług portalu, jednak przyznają, że decyzja nie jest łatwa. Pomimo, że Otodom nie jest jedynym serwisem ogłoszeniowym na rynku nieruchomości, to generuje obecnie najwięcej pytań ze strony klientów. Miesięcznie odwiedza go łącznie ponad 3 miliony poszukujących nieruchomości, co prawie dwukrotnie przewyższa statystyki serwisu znajdującego się na drugim miejscu. Jaki więc skutek będą miały podwyżki dla Otodom i dla pośredników – pokażą najbliższe miesiące.

Dyskutując, szanujmy innych Użytkowników nawet jeżeli nie zgadzamy się z nimi. Prosimy uważnie redagować wpisy, po ich zapisaniu nie ma możliwości edycji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są symbolem *